Hoe vaak hebben we allemaal niet gedanst op nummers als Mr Vain, Anything of Got To Get It van Culture Beat? Culture Beat’s bekendheid is nauw verbonden met de geschiedenis van de Duitse dance-muziek. Reeds in 1989 heeft de band een aanzienlijke beroering veroorzaakt in de Duitse en de Britse hitlijsten met Erdbeermund (Cherry Lips).

Verdere hits zoals I Like U en Tell Me That You Wait van het Horizon album volgden.

Toen, in 1993, Serenity werd uitgebracht kreeg Culture Beat min of meer alle beschikbare dans en muziek prijzen voor het grijpen in Duitsland. Onder andere werd Torsten Fenslau bekroond met de Echo prijs van 1993, de hoogste Duitse muziekindustrie onderscheiding, voor “Producer van het jaar”. Tevens kreeg Culture Beat zelf de prijs voor “Meest succesvolle Duitse album in het buitenland”.

De single Mr Vain bereikte de nummer 1 plek in 12 verschillende landen, waaronder 9 weken in Duitsland en 4 weken in het Verenigd Koninkrijk, ook bereikte het de Top 20 in de Amerikaanse Billboard Charts. In totaal werden 4,5 miljoen singles verkocht en het album genereerde wereldwijd een omzet van meer dan 1,5 miljoen. Aan het einde van 1993 werd het succes van de band overschaduwd door het tragische overlijden van de oprichter en producent Torsten Fenslau. De vraag of in het licht van deze geen verdere Culture Beat album zouden komen werd al snel beantwoord door Frank Fenslau, die beloofde door te gaanin de business en in de voetsporen van zijn broer te treden. Hij hield zijn belofte.

Twee jaar gingen voorbij en Inside Out was klaar om de markt te veroveren. Hiermee brak een nieuw muzikaal tijdperk aan voor Culture Beat. De trance-elementen, de raps van Jay Supreme en de bitterzoete stem van Tania Evans zijn duidelijk op de voorgrond zonder verlies op dansbare kwaliteit van de muziek, het duidelijkst gedemonstreerd op de emotionele eerste single Inside Out. Kwaliteit en originaliteit is handelsmerk van Culture Beat door de jaren heen en dit is zeer duidelijk op het album.

De productie van Inside Out die door Frank Fenslau gekozen werd voor een aanpak die wordt beschouwd als onorthodox in de Duitse dance scene, is volkomen normaal voor het Verenigd Koninkrijk of de VS. Het album werd niet gemaakt door slechts een persoon, maar door vijf verschillende productie-teams (Peter Gräber / Frank Bülow, Perky Park, Cyborg, Doug Laurent, RUT). Elke nummer heeft zijn eigen en bijzondere karakter. In februari 1998 kwam de single Pay No Mind uit in Nederland en Duitsland.

Pay No Mind was de eerste single voor Kim Sanders als zangeres (Tanya Evans en Jay Supreme hebben groep verlaten voor een solo carrière). Kim Sanders heeft ook een solo-hit in Duitsland: Show Me en zo heeft ze ook de achtergrondzang voor de Frankfurt Connection (Jam & Spoon, enz.)gedaan. Ook was er nog het Steven Levis Project met Out Of My Mind uitgevoerd door Kim Sanders en Nosie Katzmann (tekstschrijver voor vrijwel alle Duitse Projecten). Deze single was de eerste pre-release van het 5e Culture Beat album genaamd Metamorphosis die werd uitgebracht in de zomer van 1998. In maart 1998 brachten ze een 12 inch, genaamd Cherry Lips, uit Feat. Jo Van Nelsen.

In mei 1998 werd de tweede single van het 5e album Metamorphosis uitgebracht, getiteld Rendez-Vousen het heeft dezelfde laag tempo stijl als Pay No Mind. You Belong werd uitgebracht in november 1998 en was de derde single van het nieuwe album. Pay No Mind en Rendez-Vous voldeden niet aan het succes wat Culture Beat had gehoopt. In juli 2000 kwam er een 2000-remixed versie van Mr Vain. In 2001 kwam Culture Beat terug met een nieuwe zangeres, namenlijk Jackie Sangster en het nieuwe album Obsession. Het bevat 14 tracks en bevat o.a. de single Insanity en zeven andere nummers inclusief remixen van Tom Novy en Kay Cee. Het werd uitgebracht op vinyl in mei 2001 en op CD in juli 2001.

Een greatest hits-pakket werd uitgebracht. De geplande single Can’t Go On Like This (No No) werd geschrapt door het label in 2004. Toch, voordat de single was gedaald, werd het een pop chart Top 20 hit in de Duitse dance charts. Al een lange tijd wachten Culture Beat fans en Eurodance, Hi NRG en House-fans over de hele wereld geduldig op hun vijfde album. Culture Beat verkocht meer dan tien miljoen albums en singles wereldwijd.